söndag 17 maj 2009

Dagens insats

Nu har jag hållit på med min stuckatur. Vet inte hur många rosor jag målat ikväll faktiskt.. det är tudelat det här med renovering. Jag hatar det när man har ett berg framför sig och det har man ofta när man tar sig an såna projekt som jag gör. Just nu är det min nästan 100 år gamla lägenhet. & allt ska renoveras till grunden. Har gjort detta två gånger innan och detta är tredje gången det visar sig att ingen brytt sig om att nånsin ta bort gamla tapeter eller slipa ner lister före man målar om.. Så det blir en del jobb. När det är klart är det fantastiskt men det tar väldigt många timmar. Jag kan bli helt matt av allt framför mig, men när jag väl sätter igång kan jag köra 12-timmars pass. Det blir som nån slags meditation, det enda man tänker på när man håller på är ju själva detaljerna man slipar, spacklar eller vad det nu är man pysslar med.

Idag var det måla stuckaturen jag stört mig på i snart tre år som stod på agendan. Det var lager på lager med färg, man hade bara målat över och målat över. Var helt klart inne på att ta in en stuckatör men det yrket verkar ha dött ut och inte hittade jag nåra tips på nätet heller. Så jag började med att ta bort all gammal färg, detta genom att använda kniv, spackelspade och andra verktyg som gjorde att färgen åkte av i flisor. Sen var det ändå kvar gammal limfärg. Den försökte jag få bort med hjälp av att blöta upp stuckaturen, sen skrapa bort färgen. Idag drog jag en gräns, jag orkar helt enklet inte försöka få bort med färg. Så jag satte igång att måla. Nu har jag målat några timmar och vardagsrumsstuckaturen är helt ommålad förutom takrosetten. Har en tendens att inte ta före-bilder, för före är det så fult så det ska ju bara bort. Dock har jag en före-bild iom att jag ännu inte gjort rosetten så jag visar en bild på den, för jämförelsens skull.



Före.



Efter. Är inte klar alls med målningen som ni ser, men har målat rosorna och bladen iaf, färgen räckte efter lite trixande precis till hela slingan! Det som är grått får jag måla imorn när jag fixat ny färg! Men det värsta är gjort och även om det inte direkt ser ut som nytt så blir det nog mycket bättre än innan, hoppas jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar